Мова освітнього процесу - українська.
Виконання мовного законодавства України у комунальному закладі "Харківський ліцей № 163 Харківської міської ради" у 2023/2024 році
Нормативні документи:
Закон України “Про освіту” від 05.09.2017(ст. 7)
Указ Президента України “Про Концепцію державної мовної політики” від 15.02.2010
Лист МОН «Щодо застосування державної мови в освітній галузі» від 01.02.2018
Закон України "Про забезпечення функціонування української мови як державноЇ" від 25.04.2019
Концепція Державної цільової національно-культурної програми забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на період до 2030 року
У «Концепції Державної цільової національно-культурної програми забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на період до 2030 року»(далі Концепція), схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.05.2021 р. №474-р, визначено проблему на розв’язання якої спрямована Програма, проаналізовано причини виникнення проблеми, представлено обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом та оптимальний варіант розв’язання проблеми, шляхи, способи і строки виконання, зазначено очікувані результати, надано оцінку фінансових, матеріально-технічних і трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми.
Виконання Стратегії з української мови
План заходів з проведення додаткової організаційно-роз’яснювальної роботи щодо обов’язкового застосування державної мови працівниками закладу освіти під час освітнього процесу та виконання службових обов’язків Харківської гімназії №163 Харківської міської ради Харківської області
№з/п | Заходи | Відповідальні |
1 | Продовжувати роз’яснювальну роботу серед батьків, учнів та вчителів гімназії щодо виконання мовного законодавства України | Адміністрація, класні керівники |
2 | Продовжити роботу щодо забезпечення закладу освіти кваліфікованими педагогічними кадрами, опанування педагогічним колективом державної мови, ділової української мови з метою запобігання орфографічних, мовленнєвих, стилістичних помилок | Адміністрація гімназії, педагогічні працівники |
3 | Продовжити роботу над зміцненням матеріально-технічної бази кабінетів української мови та літератури (№№105, 206, 310), історії України (№308) | Адміністрація гімназії, педагогічні працівники |
4 | Залучити вчителів української мови та літератури до участі в конкурсі на кращій дистанційний курс, до видавничої діяльності та створення авторських програм | Адміністрація гімназії, педагогічні працівники |
5 | Поповнювати шкільну бібліотеку новою науковою, художньою, публіцистичною літературою, енциклопедичним та довідковим виданням українською мовою | Завідувач бібліотеки |
6 | Організувати участь учнів у конкурсах: | Педагогічні працівники |
- Міжнародному конкурсі з української мови ім. П.Яцика; | Педагогічні працівники | |
- Міжнародному конкурсі з української мови ім. П.Яцика; | Педагогічні працівники | |
- Всеукраїнському конкурсі «Я вірю в майбутнє твоє, Україно»; | Педагогічні працівники | |
- Всеукраїнському конкурсі «Об’єднаймося ж, брати мої!»; | Педагогічні працівники | |
- обласному конкурсі-фестивалі сімей-знавців української мови «Мама, тато і я – українська сім’я» | Педагогічні працівники | |
7 | Організувати позакласну діяльність з української мови: | Класні керівники |
| ||
| ||
8 | З метою національно-патріотичного виховання, усвідомлення своєї етнічної спільноти, утвердження національної гідності організувати наступні заходи: | Адміністрація гімназії, педагогічні працівники |
- свята українських пісень; | ||
- українські ігри і козацькі забави; | ||
- виховні години за темою «Моя земля – земля моїх батьків»; | ||
- виставка робіт умільців народних ремесел | ||
9 | Залучити вчителів, учнів та батьків до участі у заходах, присвячених: | Адміністрація гімназії, педагогічні працівники |
- Міжнародному дню рідної мови; | ||
- Національному Шевченківському дню; | ||
- Дню української писемності та мови; | ||
- ювілейним датам |
Робота щодо виконання мовного законодавства України в Харківській гімназії №163 Харківської міської ради Харківської області у 2021/2022 році
Напрямки діяльності | Складові діяльності |
Інформаційно-нормативне забезпечення, виконання державних та регіональних програм | У гімназії у наявності номенклатура справ. Оформлено номенклатурну папку (02.2-05), де зібрано всі нормативні документи щодо мовного законодавства. |
Дотримання у ЗЗСО єдиного мовного режиму | Відповідно Статуту ХГ№163 мова навчання в гімназії українська, уся ділова документація ведеться українською мовою, спілкування українською мовою, наявність у річному плані роботи розділу «Виконання ст.10.Конституції України, Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», мовного законодавства». |
Оформлення інтер’єру ЗЗСО з використанням державної символіки, українських народних мотивів. | Наявність куточків державної символіки та інформаційних куточків по ЗНО у всіх кабінетах, у вестибюлі, оформлено куточок «Україна – моя рідна Батьківщина». |
Якісний та кількісний склад учителів української мови. | Всього: 8, з них: Вища кваліфікаційна категорія - 4 Перша кваліфікаційна категорія - 1 Друга кваліфікаційна категорія - 3 Спеціаліст – 0 «Учитель-методист» - 0 «Старший учитель» - 0 «Відмінник освіти» - 0 |
Проведення заходів: | |
Обговорення питань про виконання мовного законодавства України. | - засіданні педагогічноїради від 31.08.2020 протокол №2 «Про схвалення річного плану роботи закладузагальної середньої освіти, заходів із реалізації Стратегії забезпечення якостіосвітньої діяльності та якості освіти у Харківській гімназії №163 на 2020/2021навчальний рік»; від 02.09.2020 №3 «Продіяльність закладу освіти за результатами комплексного самооцінювання напрямів, яківизначені у Стратегії забезпеченняякості освітньої діяльності та якості освіти у Харківській гімназії №163 на2020/2021 навчальний рік та визначення шляхів вдосконалення освітньоїдіяльності»;від 30.11.2020 протокол№8 «Про результати участі випускників Харківської гімназії №163 у зовнішньомунезалежному оцінюванні 2020 року та особливості проведення ЗНО-2021»; - нарадах при директорові від 28.08.2020 протокол№7 «Про ознайомлення з планомвнутрішнього контролю на 2020/2021 навчальний рік», від 16.10.2020 протокол №9 «Про підсумки контролю щодопідготовки вчителів до уроків», від 19.11.2020протокол №10 «Про організаційно-методичну роботу з підготовки учнів 11класу до ДПА (ЗНО) з української мови та літератури, математики, історіїУкраїни, організаційно роз’яснювальну роботу щодопроведення ЗНО у 2021 році», «Про підсумки проведення шкільного етапуконкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України», «Простан перевірки учнівських зошитів з української мови та математики», «Пропідсумки участі у І (шкільному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад ізнавчальних предметів у Харківській гімназії №163 Харківської міської радиХарківської області у 2020/2021 навчальному році»; - засіданні методичної ради від 31.08.2020 протокол №1 «Про впровадження змішаного навчання восвітній процес». |
Відкриття класів філологічного профілю. | У 2020/2021 навчальномуроці у 6-Г, 7-В, 8-А, 9-А класах згідно анкетувань учнів та батьків перевага надаваласькурсам за вибором філологічного напряму.У 2020/2021 навчальномуроці у гімназії відсутні класи з вивченням профільного предмета «Українськамова та література». |
Організація спецкурсів, факультативів, гуртків для підвищення мовної культури учнів. | У 2020/2021навчальномуроці роботі щодо виконання мовного законодавства сприяв вибір учнів 6-Г, 7-В,8-А, 9-А класів, яка реалізовувалася через введення до Навчального плану курсівза вибором та факультативів філологічного спрямування, а саме: Основи медіаграмотності (курс за вибором) 8-А, Б, В,Г Казка як епічний жанр(курс за вибором) 5-А,Б,В,Г Українознавство (курс за вибором) 5-А,Б,В,Г; 6-А,Б,В,Г; 7-В Аналіз ліричного твору(факультатив) 9-А Індивідуальні та групові заняття, консультації з української мови 10-А,Б; 11-А,Б |
Участь учителів української мови та літератури у професійних конкурсах, результативність. | Учитель української мови та літератури Пилипчук С.Ю. стала переможницею I районного етапу професійного конкурсу "Учитель року -2021" в номінації "Українська мова та література", номінантом міського етапу конкурсу "Учитель року-2021", учасником обласного етапу конкурсу. Пилипчук С.Ю. учасник науково-практичної конференції «Практична медіаосвіта: навчання основ медіаграмотності», учасник обласного фестивалю «Добрих практик» освітян Харківщини «Майстри педагогічної справи презентують», учасник тренінгу «Креативний фактчек від Олександра Гороховського», обласного семінару-практикуму «Літературний кіноурок за казкою В. Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон»: анімація на заняттях з української літератури», учасник освітнього симпозіуму «Роль освіти в епоху дезінформації та технологічного прогресу». Участь у проєктах: - проект «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» за підтримки організації «IREX», Академії української преси StopFake за підтримки МОНУ. Взято участь у семінарах, проведено анкетування учнів. Взято участь у семінарах, проведено анкетування учнів. Пилипчук С.Ю., Кобзєва Т.А., Тарасова В.Г. взяли участь у тренінгах «Медіаграмотність для громадян», «Інтеграція інфо-медійної грамотності на уроках предметів «Українська мова та українська література», «Мистецтво», «Історія України»; - проект «Науково-методичні засади впровадження медіа освіти в систему навчально-виховної роботи навчальних закладів Харківської області» за підтримки КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», керівники: проректор з наукової та експериментальної роботи, завідувач кафедри управління якістю освіти КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», кандидат педагогічних наук Кравченко Г.Ю., доцент кафедри методики суспільно-гуманітарних дисциплін КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», кандидат педагогічних наук Дегтярьова Галина Анатоліївна. В рамках проекту створено медіатеки з тем: «Улюблений фільм»; «Комп’ютерна гра»; створено збірку досліджень «Яку музику слухають сучасні підлітки»; підготовлено збірку шкільних газет. Вчитель Пилипчук С.Ю. взяла участь у обласній науково-практичній конференції «Практична медіаосвіта: навчання основ медіаграмотності», де презентувала власні розробки циклу уроків з української мови з теми «Лексикологія. 6 клас», з української літератури з теми «І. Франко «Фарбований Лис. 5 клас» та виховної години «Суд над рекламою». - проект «Центр гендерної культури як платформа для розширення прав і можливостей жінок та молоді» за підтримки Європейського Союзу. В рамках проекту взято участь у семінарах, проведено анкетування учнів. Проводиться системна робота з розвитку гендерної свідомості широкого спектру цільових груп. Вчитель української мови та літератури Афанасьєва О.А. взяла участь у обласному конкурсі гендерночутливих розробок уроків, сценаріїв позакласних заходів і дитячої літератури. Роботу було надруковано у збірці «За результатами обласного конкурсу гендерночутливих розробок уроків, сценаріїв позакласних заходів і дитячої літератури. Конспект уроку 6 клас «Спиридон Черкасенко «Маленький горбань». Людина починається з добра. Українська література» (Афанасьєва О.А.). |
Видання навчально-методичної літератури українською мовою на допомогу вчителям-предметникам за 2020/2021 н. рік. | Форум педагогічних ідей «Урок» (2020/2021 рік): Снісаренко Н.В. (вчитель української мови та літератури, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»). Розробка «Організація наукової роботи з літератури «Література Харківщини» |
Учні-переможці районних, міських, обласних, всеукраїнських конкурсів, олімпіад, МАН України, турнірів з української мови та літератури | Упродовж 2020/2021 навчального року вчителі української мови таїх учні взяли участь у таких конкурсах та олімпіадах: - 09 жовтня 2020 року в Харківській гімназії №163 пройшов шкільнийетап олімпіади з української мови, в якому взяли участь кращіучні гімназії; - 09 листопада2020 року відбувся конкурс серед учнів 5-7 класів «Ерудит». Призери конкурсу: БелевецьК., Бублик В., Котельников Д., Мартишина О. (6-Б клас); Богуненко О., БорисенкоБ., Плахотнюк Р., Циркуленко В. (7-Б клас); Гринько С., Колчин М., Іванов О. (8-Г клас);- 10листопада 2020 року відбувся районний етап VIМіжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді ім.Т.Г.Шевченка, в якому взяла участь учениця 9-Б класу Нікітіна Олександра. У районномуетапі Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури команда гімназії посіла 5 місце. Активнуучасть беруть учні гімназії у написанні науково-дослідницьких робіт МАН України з української мови талітератури І (районний етап): Бармакі М. (10-А клас) - Імісце, Тішина К. (9-Бклас) - І місце. |
Місце позакласної роботи у вивченні фольклору, етнографії, національної культури та мистецтва. Робота ЗЗСО в українознавчому напрямі. | З метою реалізації основних завдань, поставлених перед школою, пов’язаних з народознавчою та етнографічною роботою, у закладі загальної середньої освіти сплановано й проводиться низка заходів, частина з яких стали традиційними. Це - День рідної мови, Шевченківські свята, День Матері тощо. Проведені в межах цих свят заходи мають на меті познайомити учнів з історією розвитку української мови, культури, кращими здобутками українського письменства, поглибити знання з історії державотворення, виховувати повагу до історичного минулого, родинних зв’язків, гордість за свою державу. З метою ознайомлення з національними символами України, декоративно-прикладною творчістю нашого народу в школі функціонує куточок національних символів України, у якому представлені не тільки старовинні вироби, які збереглися в родинах, а й творчі поробки школярів (вишивка, в’язання, народні ляльки тощо). Членами учнівського самоврядування регулярно проводяться екскурсії до цього куточку. Впродовж року учні гімназії брали участь у роботі районної творчої майстерні з виготовлення національно-патріотичних сувенірів. Ефективними виховними заходами є проведення історико-етнографічних екскурсій, експедицій з вивчення історії свого міста, області, краю та топоніміки цієї місцевості, дослідження історичних пам'яток, збирання предметів старовини, легенд, народних традицій, звичаїв тощо. У цьому навчальному році учні гімназії відвідали м. Святогірськ, м. Куп’янськ, м. Кам’янець – Подільський, м. Дніпро, подорож до Болгарії тощо. Результатами такої роботи є наукові реферати та статті до шкільної електронної газети. |
Співпраця ЗЗСО з просвітницькими організаціями з питань широкого застосування державної мови. | Співпраця з центральною бібліотекою ім. А.П. Чехова Централізованої бібліотечної системи Індустріального району м. Харкова, Харківською державною науковою бібліотекою імені В.Г.Короленка, проведення просвітницьких заходів. |
Робота з батьками. | Постійно проводиться робота з батьками щодо виконання мовного законодавства України. На батьківських зборах розглядалися питання про дотримання мовного законодавства (17.09.2020, 18.09.2020 протокол №2, 26.11.2020, 27.11.2020 протокол №3), виконання Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Батьки залучалися до проведення виховних заходів, тематичних екскурсій, традиційних свят. Постійно проводиться індивідуальна робота та консультування з даного питання. |
Заходи організації роботи закладу освіти щодо виконання ст.10 Конституції України, Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", мовного законодавства України
№ з/п | Заходи | Термін виконання |
1 | Продовжувати роз’яснювальну роботу серед батьків, учнів та вчителів гімназії щодо виконання мовного законодавства України | Упродовж року |
2 | Продовжити роботу щодо забезпечення закладу освіти кваліфікованими педагогічними кадрами, опанування педагогічним колективом державної мови, ділової української мови з метою запобігання орфографічних, мовленнєвих, стилістичних помилок | Упродовж року |
3 | Продовжити роботу над зміцненням матеріально-технічної бази кабінетів української мови та літератури (№№105, 206, 310), історії України (№308) | Упродовж навчального року |
4 | Залучити вчителів української мови та літератури до участі в конкурсі на кращій дистанційний курс, до видавничої діяльності та створення авторських програм | Упродовж навчального року |
5 | Поповнювати шкільну бібліотеку новою науковою, художньою, публіцистичною літературою, енциклопедичним та довідковим виданням українською мовою | Упродовж навчального року |
6 | Організувати участь учнів у конкурсах: | Упродовж навчального року |
- Міжнародному конкурсі з української мови ім. П.Яцика; | ||
- Міжнародному конкурсі з української мови ім. П.Яцика; | ||
- Всеукраїнському конкурсі «Я вірю в майбутнє твоє, Україно»; | ||
- Всеукраїнському конкурсі «Об’єднаймося ж, брати мої!»; | ||
- обласному конкурсі-фестивалі сімей-знавців української мови «Мама, тато і я – українська сім’я» | ||
7 | Організувати позакласну діяльність з української мови: | Упродовж навчального року, березень |
- участь у конкурсах, олімпіадах, турнірах різного рівня; | ||
- тиждень української мови та літератури | ||
8 | З метою національно-патріотичного виховання, усвідомлення своєї етнічної спільноти, утвердження національної гідності організувати наступні заходи: | За графіком |
- свята українських пісень; | ||
- українські ігри і козацькі забави; | ||
- виховні години за темою «Моя земля – земля моїх батьків»; | ||
- виставка робіт умільців народних ремесел | ||
9 | Залучити вчителів, учнів та батьків до участі у заходах, присвячених: | 21.02.2021, 09.03.2021, 09.11.2020, упродовж навчального року |
- Міжнародному дню рідної мови; | ||
- Національному Шевченківському дню; | ||
- Дню української писемності та мови; | ||
- ювілейним датам | ||
10 | Оформити інтер’єр закладу загальної середньої освіти та навчальних кабінетів з використанням державної символіки, українських народних мотивів | До 01.09.2020 |
У гімназії систематично проводяться виховні заходи - Дні рідної мови.